הסכם שלום בית ולחלופין גירושין – אייל כצ’לה מטפל זוגי

הסכם שלום בית לחילופין גירושין – כלי רב כוח לאפקטיביות של טיפול זוגי

קורה לא אחת שזוגות מגיעים לתהליך של טיפול זוגי כאשר אחד מבני הזוג או שניהם משתעשעים במחשבות על פרידה.
למרות שכמעט תמיד בתהליכים כאלה של טיפול זוגי בני הזוג מסכימים לא לפעול ולא ליזום פרידה כל עוד התהליך נמשך, קורה לעיתים שההסכמה הזאת היא אות מתה ואחד לפחות מבני הזוג מגיע למפגשים כדי לציין את עצם ההגעה למפגשים וכדי בהמשך להצדיק את פרידה ולהוסיף לרשימת הטיעונים את כשלון הטיפול.

במצב כזה כאשר אחד מבני הזוג מגיע לפגישות בעמדה הזאת של לצאת ידי חובה ולחכות לרגע המתאים כדי להצהיר שהתהליך של טיפול זוגי מיצה את עצמו והולכים לפרידה תהיה תקיעות גדולה.

אחד הכלים הכי אפקטיביים במצב כזה הוא לייצר בין בני הזוג הסכם מסוג שלום בית לחילופין גירושין.
המנגנון הזה הוא בעצם הסכם עם תוקף משפטי שמופקד על ידי בני הזוג בבית משפט לענייני משפחה, בהסכם בני הזוג מפרטים מה הם מתחייבים לעשות למען שלום בית באופן כללי ובאופן מעשי ובנוסף הם מסכימים ביניהם על כל מה שיקרה אם יתגרשו. ההסכם יכלול את כל ההיבטים של גירושין כולל חלוקת רכוש, זמני שהות, עקרונות גידול הילדים, מזונות ועוד.

לאחר הפקדת ההסכם בבית המשפט כל אחד מבני הזוג יכול לפנות לבית המשפט ולהפעילו ולהיפרד.

היתרונות הגדולים בעריכת ההסכם הזה:

  • באופן יחסי קל להגיע להסכמות כי יש כוונה מוצהרת (כלפי חוץ לפחות) שההסכם יישאר במגירה ולא יופעל לעולם.
  • יש התחייבות משפטית להגיע לשלום בית והרבה פעמים בני הזוג יודעים להגיד ולרשום סמה זה כרוך.
  • יש תמונת עתיד ברורה למקרה של גירושים. מכיוון שגירושים תמיד פוגעים באיכות החיים של בני הזוג והילדים ומחזירים אותם אחורה מבחינה כלכלית טוב שיש תמונה מציאותית של העתיד.
  • אין צורך כבר לאף אחד מבני הזוג לשחק משחקים כדי לזכות בנקודות במקרה של סכסוך גירושין.
  • ביטחון שיהיה אפשר להתגרש ולהיפרד בקלות.

איך זה עובד בפועל?

המטפל מציע את האופציה לבני הזוג ועוזר להם לגבש את העקרונות, אם במטפל בעל יכולות וידע כמגשר הוא עושה עם בני הזוג תהליך גישור ואם לא מערבים מגשר בתהליך. בסיום תהליך הגישור מניעים  את התהליך מחדש.

כמה דוגמאות שונות שבהן הסכם כזה יצר אפקטיביות לתהליכי טיפול זוגי.

זוג צעיר עם ילדה קטנה: זוג שהגיע ברמת סכסוך גבוהה, לאחר שנים של מריבות ותהליכי טיפול זוגי שלא הצליחו האישה עזבה עם הבת הקטנה את הבית ועברה לגור עם הוריה.

בעקבות פניה של הבעל, האישה הסכימה להגיע לפגישה אחת. האישה פחדה שהבעל יערים קשיים במתן הגט. לאחר פגישת ההיכרות הוצע להם להכין הסכם שלום בית לחילופין גירושין.

לאישה היה קל לקנות את זה כי היא רצתה להתגרש, הבעל רצה לחזור לחדר הטיפולים והסכים להתנות את ההסכם בעשרה מפגשי טיפול. הפעם כשחרב הגירושין מונחת על צווארו לאחר שהגישו את ההסכם בו הוא מתחייב להעניק לה גט כריתות אם יכשלו בהליך הטיפול הוא הגיע לחדר מעמדה אחרת.

הפעם הוא היה בהודיה והצליח לראות אותה באמת בגובה עיניים. לאחר 5 פגישות האישה חזרה הבית וסופו של דבר הם נשארו לאורך זמן בטיפול וההסכם נשאר במגירה.

זוג פרק ב : הגיעו זוג פרק ב שחיו יחד בהסכם חיים משותפים עם ילד אחד משותף ולכל אחד מבני הזוג ילדים משותפים. נוצרה בבית דינמיקה של מריבות וצעקות על סף האלימות. החיים הפכו בלתי נסבלים.

הגבר רצה לעזוב את הבית והיה צריך לסדר את כל הנושא הכלכלי בכלל ובעיקר זמני שהות, מזונות והסכמות על גידול הילד המשותף. בתהליך גישור הזוג הסכימו על שלום בית לחילופין גירושין והתחילו תהליך עם עמדה אחרת של הגבר שהוא יודע שהוא רצוי לא רק כארנק ועם עמדה אחרת של האישה שידעה שהיא לא מתנהלת מפחד.

זוג עם התמכרות : זוג בגילאי השלושים שהגבר התמכר למשחקי מזל ברשת. ניסה גמילה ולא עבד. הגיעו לטיפול זוגי כאשר האישה מאוד להוטה להתגרש ולא מאמינה שיהיה שינוי. הוצע להם הסכם שלום בית לחילופין גירושין וכחלק מההסכם הבעל התחייב להיגמל והיה מוכן לפצות את האישה בסכום משמעותי בזמן חלוקת הרכוש אם לא יצליח.

ההסכם הזה דרבן אותו ותמך בו בתהליך הגמילה וכך לבסוף צלחו את המשבר ופתחו דף חדש בזכות הבסיס האיתן שההסכם העניק לטיפול.

לסיכום: במצבים של רמת סכסוך גבוהה ובמיוחד במצבים שבהם אחד מבני הזוג לא מאמין שלהליך של טיפול זוגי יש סיכוי להצליח הסכמי שלום בית לחילופין גירושין יכולים להעניק יסוד איתן לתהליך הטיפולי. 

 

המאמר נכתב על ידי המטפל הזוגי אייל כצ’לה 

 

השאר תגובה