כל ארגון חייב מגשר – מאמר שפורסם בעיתון דה מארקר במרץ 2018

מאמר שפורסם על ידי המגשר נדב נישרי בדה מרקר על חשיבות השימוש במגשר ארגוני בחברות וארגונים. מאמר זה משקף את האני מאמין של משרד המגשרים נדב נישרי בתחום הארגון

רוצים לייעל את העבודה בחברה? הכניסו מגשר לעסק

בשני מאמרים שונים שפרסמו החוקרים קרסטן ודה בונו, נקבע כי סכסוכים פנים ארגוניים, שאינם מטופלים בצורה נכונה, יכולים להוביל לפגיעה במערכות היחסים בין העובדים, המנהלים, הלקוחות,  מול ארגונים אחרים ולפגוע במטרות הארגון מבחינות רבות.   מאמר נוסף שפורסם על ידי ארגון המחקרCPP GLOBAL  הראה שקונפליקטים בארגונים בהם מועסקים מעל 100 עובדים, גורמים “לבזבוז” 5 שעות עבודה נטו לכל עובד בממוצע בכל שבוע. דהיינו שבכל חודש מאבד הארגון 20 שעות עבודה על כל עובד רק מסיבות של ניהול שגוי של הסכסוכים הפנים ארגוניים בעתות משבר. נתונים אלו שופכים אור על משמעותם הדרמטית של סכסוכים במקום העבודה ודורשים מכל מנכ”ל ומשדרת ההנהלה הבכירה בארגון, לחשוב על פתרונות חדשניים לפתרון מחלוקות בתוך הארגון ולצמצום נזקי הסכסוך בארגונם.

 

נתונים אלו בוודאי מוכרים וידועים למנהלי משאבי אנוש, ליועצים ארגוניים ולשאר בעלי מקצוע המלווים ארגונים בהקשר לניהול מערכות היחסים בין חברי הארגון. ברם, נראה שישנו כשל לוגי בסיסי, המונע מהארגון ליישם את ההבנה שניהול סכסוכים בתוך הארגון דורש חשיבה מחוץ לקופסא ומציאת פתרונות יצירתיים. כשל זה נובע בחלקו משיקולי עלות תועלת של הארגון מבחינה כלכלית (למרות הנזק הכספי הרב שנגרם לארגון כתוצאה מטיפול שגוי בסכסוכים); מחוסר הבנה  בחשיבותה של התמודדות נכונה עם הסכסוכים הפנים ארגוניים ולעיתים קרובות גם כתוצאה מכך שהאנשים הפועלים בארגון ואחראים לפתור את הסכסוכים הפנים ארגוניים, הם בעצמם עובדי הארגון הכפופים לדרג הניהולי של החברה ומשכך על אף הבנתם ורצונם להועיל, הם נחשבים למוטים לטובת ההנהלה. הבנה זו עוזרת לנו להבין מדוע איננו רואים מחלקות לגישור ויישוב מחלוקות בתוך ארגונים. אם כן, יש לשאול מיהם האנשים שיוכלו לצמצם את הסכסוכים הפנים ארגוניים ובאילו כלים הם יידרשו לפעול כדי לעזור לארגון לצמצם את השפעותיהם השליליות. את הפתרון לבעיה זו מצאו ארגונים רבים בארה”ב, בעזרת צירוף מגשרים חיצוניים לארגון ובהכשרת העובדים בקורסי גישור פנים ארגוניים.

 

תפקידו של מגשר חיצוני לחברה, הוא לשמש כדמות מקצועית ניטרלית אליה יכולים העובדים לפנות באופן ישיר או על ידי הפניה מגורם זה או אחר בארגון. המגשר אינו יושב בתוך הארגון באופן קבוע ואינו נכנס לתוך הפוליטיקה הפנים ארגונית. בהגיעו לפתור סכסוכים בארגון, מספק המגשר זווית ראייה רעננה, חדשנית וסבלנית שעוזרת לייצר דיאלוג משוחרר בין העובדים המסוכסכים. ישיבות הגישור במקרים אלו, מתקיימות במשרדו של המגשר אשר נמצא מחוץ למשרדי הארגון עצמו. זאת במטרה לייצר אווירה נעימה ולהפחית את המתח הקיים בין העובדים. בתהליך הגישור, עוזר המגשר לצדדים להגדיר לעצמם ולצד השני מהן המטרות המניעות אותם ולתאר לו את הקשיים והאתגרים עימם הם מתמודדים ביום יום. כל זאת במטרה לייצר הבנה הדדית של שני הצדדים להלכי הרוח והמניעים הפרקטיים והרגשיים של הצד השני. בתוך הדיאלוג החדש, מתקלפות שכבות של הנחות יסוד שגויות לגבי הצד השני, ומתגלה האדם הפשוט שמאחורי התפקיד. בשלב זה ניתן יהיה להתחיל ולייצר מנגנוני פעולה אותם יגדירו שני הצדדים במטרה לאפשר לשניהם לגבש פתרון המחלוקת בדרך שתתאים לאינטרסים האישיים של כל אחד מהם וכמובן גם לאלו של הארגון. המחקרים שנעשו בנושא יחד עם הניסיון שנצבר בפועל, מוכיחים שכאשר מתגבשת מערכת יחסים חברית בין הצדדים בשלב ראשוני, גדלים הסיכויים שהם יצליחו לפתור את המחלוקות ביניהם ואף לשפר את מערכת היחסים ביניהם, לעומת המצב ששרר לפני פרוץ הסכסוך.

הכשרה בגישור לעובדים אשר ניתנת באופן מרוכז או מחולקת למספר מפגשים שבועיים הנעשים בתוך מקום העבודה, עונה על שני אינטרסים שונים של הארגון: ראשית בעצם ההתמודדות המשותפת של חברי הארגון עם סוגיית הסכסוכים הפנים ארגוניים ועם עלותם הכואבת לארגון, נרתמים העובדים למציאת פתרונות שישפרו את יומם בעבודה ויעזרו להגשים את מטרות הארגון בצורה טובה יותר. שנית, הכשרות אלו מספקות כלים פרקטיים המשפרים את התקשורת האפקטיבית בין העובדים ומצמצמים את נקודות ההשקה הבעייתיות אשר יצרו בעבר מחלוקות וסכסוכים בין העובדים. יתרון נוסף הנמצא בהעברת הכשרות גישור בארגונים, נמצא בכך שהם משפרים את חייהם הפרטיים של העובדים, שלומדים כיצד לשוחח ולתקשר גם עם בני זוגם, עם הילדים ועם שאר האנשים עימם הם נמצאים בקשר, בדרך המייצרת קירבה, הבנה ושקט נפשי.

דומני שהמסקנות ברורות וכעת יש רק להמתין למנהלי הארגונים שירימו את הכפפה ויזמינו מגשרים חיצוניים לעזור להם לפתור את הסכסוכים הפנים ארגוניים בארגונם. מנהלים שיפעלו בדרך זו, לא רק יחסכו זמן, כסף ואנרגיה יקרים לארגון. הם גם ישיגו לעצמם שקט נפשי לאחר שלא יצטרכו להתמודד עם סכסוכים פנים ארגוניים המסיתים אותם מלנהל את הארגון בהתאם למטרותיו שהוגדרו ולתוכנית העבודה השנתית.

 

שאלות ותשובות

 

ש: למי מיועד גישור?

ת: הגישור לכל מי שנקלע למחלוקת עם אנשים או ארגון אחר עימם היו לו מערכת יחסים טובה בעבר ויש לו רצון או אינטרס לשמר או ולחזק את מערכת היחסים גם בעתיד. הגישור גם מיועד לאנשים שרוצים לפתור מחלוקות מחוץ לכותלי בית המשפט. למידע נוסף על הליך הגישור לחצו כאן.

 

ש: כמה עולה גישור?

ת: עלות גישור זולה בעשרות אחוזים מעלות תהליכים אחרים בתחום. הליך גישור ממוצע עולה אלפי שקלים בודדים לעומת עשרות אלפי שקלים בהליכים האחרים.

 

ש: האם יש חובה לפעול לפי החוק במהלך גישור?

ת:  הליך גישור מתנהל בהתאם לתנאים הקבועים בחוק. יחד עם זאת בהחלט ניתן למצוא פתרונות יצירתיים שלא יפגעו בזכויות החוקיות של הצדדים וגם יאפשרו שמירה על מערכת יחסים תקינה גם לעתיד.

 

ש: האם הסכם שמושג בגישור הוא הסכם מחייב?

ת: בהחלט כן. הסכם שהושג בגישור ואושר על ידי הצדדים, הוא הסכם מחייב לכל דבר ועניין. בהתאם לצורך אף ניתן להגיש את ההסכם לבית המשפט לענייני עבודה על מנת ויקבל תוקף של פסק דין.

 

 

ש: כמה זמן לוקח להגיע להסכמות בגישור?

ת: הגישור עצמו נמשך בדרך כלל מספר שעות המתפרשות על פני מספר ימים או שבועות.

 

 

ש: היכן מתקיים הגישור?

ת: הגישור יכול להתקיים בכל אחד מהסניפים שלנו. הכל בהתאם לנוחות שלכם ולזמינות המגשר המועדף אליכם. במקרים מסוימים ניתן אף לבצע את הגישור במשרדי החברה.

 

ש: מי הם המגשרים במשרד המגשרים נדב נישרי?

ת: המגשרים שלנו הם מגשרים בכירים ומנוסים שעברו את מיטב ההכשרות הנדרשות וצברו ניסיון רב במהלך השנים בגישורים בתחומים שונים. המגשרים שלנו מלווים על ידי המגשר נדב נישרי המוכר כאחד המגשרים הבכירים בישראל.

 

 

השאר תגובה