גישור מסחרי

עד השנים האחרונות הרוב המכריע של הסכסוכים המסחריים הגיע לפתחו של בית המשפט. חברות מסחריות או אנשים שנפגעו מהתנהלותן מצאו עצמם בדיונים משפטיים ארוכים המתקיימים בדלתיים פתוחות. כיום מעדיפות יותר ויותר חברות לפנות לתהליך גישור מסחרי

סכסוכים מסחריים הם מהשכיחים ביותר בעולם של ימינו. מספרן של החברות המסחריות גדל באופן עקבי וכפועל יוצא כך גם מספר הסכסוכים הפורצים סביבן – בין אם בין החברות ללקוחותיה, בין החברות לספקים איתם הן עובדות וכן סכסוכים סביב מיזוגים, פירוקי שותפויות ועוד.

עד השנים האחרונות הרוב המכריע של סכסוכים מסחריים אלה הגיע לפתחו של בית המשפט. חברות מסחריות או אנשים שנפגעו מהתנהלותן מצאו עצמם בדיונים משפטיים ארוכים המתקיימים בדלתיים פתוחות. במצב הזה הסתכנו אותן חברות בפגיעה במוניטין או בשמן הטוב וכן בחשיפה של מידע מסחרי שעלול להזיק להן ואילו אנשים פרטיים שיצאו למאבק משפטי מול חברות אלה מצאו את עצמן מתמודדים מול סוללות עורכי דין ומשאבים שלא הותירו להם סיכוי רב לקבל משפט צדק. מתוך משוואה זו ממנה כל בצדדים מפסידים נולדה אלטרנטיבה שנותנת מענה לחסרונות השיטה המשפטית בכל הקשור לסכסוכים בתחום המסחרי: גישור עסקי.

האלטרנטיבה שמספק גישור מסחרי הפך מהר מאוד למציאות שממומשת בשטח: במשאל שנערך בין עורכי הדין של החברות המסחריות הגדולות בארה”ב בו נבחנה תפיסתם בנוגע לסוגיית הגישור הצהירו רובם המכריע של אותם עורכי דין, כי הם מעדיפים אותן על פני כל אלטרנטיבה אחרת של יישוב סכסוכים, כולל זו המשפטית.

בבסיסו של תהליך גישור מסחרי עומד תהליך של הידברות בין הצדדים שנקלעו לסכסוך. הרציונל העומד מאחורי תהליך זה גורס שהצדדים המסוכסכים מכירים את פרטי הסכסוך, את יכולותיהם ואת צורכיהם יותר טוב מכל אדם אחד, בין אם הוא עורך דין או שופט, ועל כן יוכלו להגיע במאמץ משותף להסכמות שיטיבו עם שני הצדדים ויהיו הנכונות והוגנות ביותר עבורם. דינמיקה זו של שיח בין הצדדים בחדר עליו מוטל חיסיון הוא קרקע פורייה לפתרונות יצירתיים שקשה עד בלתי אפשרי להגיע אליהם בהליכים משפטיים.

כל משמש למעשה גישור מסחרי כתחנה בין משא ומתן כושל לבין התדיינות משפטית אותה, ברוב המקרים, הוא מצליח למנוע. מגשר מקצועי יכול לסייע לצדדים המסוכסכים להגיע להסכם שהם אינם מסוגלים להגיע אליו לבדם, אך עדיין מעוניינים בו על מנת לסיים את הסכסוך במהירות האפשרית ובאופן שלא יגרום נזק לאף אחד מהם. כתוצאה מכך חברות וגופים מסחריים רבים חוסכים כסף, זמן, ומפחי נפש רבים כשהם בוחרים לפתור את הסכסוך אליו נקלעו באמצעות תהליך גישור.

לגישור מסחרי יתרונות רבים נוספים שהופכים אותו לאלטרנטיבה המועדפת לצדדים הנקלעים לסכסוך מסחרי, ואלה חלק מהם:

חסכון משמעותי בזמן – תהליך הגישור נמשך זמן קצר ולרוב מסתיים בתוך ימים או שבועות ספורים  (לעיתים אף ביום אחד). זאת בניגוד למשפט ממוצע הנמשך בין שלוש לשש שנים.

הפחתת ההוצאות – תהליך גישור מסחרי עולה לעסק חלק מזערי מהמחיר שהיה עולה הדיון המשפטי סביב אותו הסכסוך בדיוק. העלות עבור תהליך גישור מסחרי עומד על אלפי שקלים בודדים לעומת עשרות אלפי שקלים (ולעתים אף יותר) המשולמים עבור הליכים משפטיים. פעמים רבות הליך הגישור עצמו יותר זול מאגרת בית המשפט שהיו הצדדים משלמים אילו היו מגישים תביעה.

סודיות: שמירה על המוניטין ושמה הטוב של החברה – כשהמדובר בסכסוכים מסחריים יש לצדדים המעורבים, אינטרס על פיו מוטב כי הסכסוך ייפתר בצורה חשאית הרחוקה מאור הזרקורים. בקטגוריה זאת להליך הגישור המסחרי יתרון משמעותי שכן מדובר בהליך חסוי לגמרי, גם בכל הקשור לדיני ראיות ובתי המשפט. אי לכך יכולים הצדדים לדבר באופן חופשי ומבלי לחשוש שמה שיגידו ישמש נגדם אם המקרה יגיע לבית המשפט. אם בכל זאת יקיים החשש שהצד השני ישתמש בדברים שנאמרו בגישור כנגד הצד שחשף אותם, ניתן לתאם עם המגשר המוביל את התהליך איזה מידע יעלה על השולחן ואיזה יישאר רק בין הדובר והמגשר.

מניעת קיטוב והסלמה – הליך גישור מסחרי מאפשר שיח חיובי בין הצדדים ומכיוון שכך עשוי לחזק את מערכת היחסים ביניהם. כאשר בני אדם מסוכסכים נכנסים לבית המשפט הם אינם מחבבים זה את זה. כאשר הם יוצאים ממנו – הם שונאים בנפש. כל אחד מהם שומע איך יריבו (או עורך-דינו) משמיצים ומכפישים אותו. שיטת העימות המשפטי כופה על הצדדים את הקיטוב ואת החמרת היחסים.

השארת פתח לשיתוף פעולה בעתיד – צדדים המקיימים ביניהם קשרים או צפויים להיפגש בעתיד (שותפים, ספק ורוכש, מוכר וקונה, בעלי חברה, בעלים משותפים של רכוש וכדומה) כדאי שיפתחו בהליכי גישור מהר ככל האפשר כדי למנוע החרפה של היחסים, ולאפשר את חידוש היחסים.

החשש מפני החלטה פוגעת, מזיקה או מוטעית – בעוד שבבית המשפט מכריע אדם שאיננו קרוב לעסק ואינו מכיר אותו, הרי בגישור הצדדים עצמם הם המחליטים הסופיים ואיש איננו יכול לכפות עליהם פתרון שאינם מעוניינים בו או שהם סבורים שאיננו לטובתם.

עידוד וחיזוק התקשורת בין צדדים – לא פעם התסכול והכעס מרחיקים את הצדדים זה מזה באופן שלפחות אחד מהם מסרב לשוחח עם הצד השני. המגשר עשוי לסייע להם לחדש את השיח, ואם צריך גם לשמש כצינור להעברת מסרים ביניהם.

יצירתיות – הליך הגישור הוא הליך גמיש והוא פותח צוהר לפתרונות מיוחדים ויצירתיים (שיהיו מוסכמים על שני הצדדים). כאמור, הגעה לפתרונות מהסוג הזה איננה אופציונאלית בהליך משפטי.

תחושת נוחות – הגישור הוא למעשה צורה של משא ומתן (בסיוע צד שלישי) ואנשי מסחרים מורגלים במשא ומתן. הגישור המסחרי שומר על מרכיבים רבים של המשא ומתן ואנשי מסחרים מרגישים נוחות יותר גדולה כשהם מצויים בעולם של משא ומתן, המוכר להם, מאשר כאשר הם נופלים לעולם המשפט הזר להם.

מניעת הסטיגמה של “מפסיד“ – סכסוכים מסחריים עלולים להתעורר בכל סוג של עסקה מסחרית כגון עסקה משותפת, שותפות, חוזה לאספקה, הסכם בניה, הסכם רישיון, שכירות, הסכמי שירותים והסדרים מסחריים אחרים. במהירות וביעילות. יתירה מזו, הפניה לגישור לפני פתיחה בהליכים משפטיים מונעת את הקיטוב והצטברות הזעם אשר נובעים בהליך שיפוטי, מקריאת כתבי טענות תוקפניים של שני הצדדים, ומשמיעת דברי בלע מן הצד השני.

השאר תגובה