גישור בעסקים

במשך שנים רבות ההתדיינות המשפטית הייתה הדרך המועדפת להכרעה בסכסוכים בעסקים. היום בוחרים רבים בגישור עסקי שממלא את הפער בין משא ומתן כושל לבין התדיינות משפטית. מגשר מיומן יכול לסייע לצדדים להגיע להסדר ולהסכם שהם אינם מסוגלים להגיע אליו בעצמם. כתוצאה מכך חברות וגופים עסקיים רבים חוסכים זמן, כסף ועוגמת נפש רבים כשהם בוחרים בגישור במקום בדיון משפטי.

במשך שנים רבות ההתדיינות המשפטית הייתה הדרך המועדפת להכרעה בסכסוכים קשים, אם המשא ומתן נכשל. היום אין בכך צורך. גישור עסקי ממלא את  הפער בין משא ומתן כושל לבין התדיינות משפטית. מגשר מיומן יכול לסייע לצדדים להגיע להסדר ולהסכם שהם אינם מסוגלים להגיע אליו בעצמם. כתוצאה מכך חברות וגופים עסקיים רבים חוסכים זמן, כסף ועוגמת נפש רבים כשהם בוחרים בגישור במקום בדיון משפטי.

בארה”ב נערך משאל בין עורכי הדין של החברות הגדולות באשר לגישתם לנושא הגישור. רובם המכריע הצהיר שהוא מעדיף את הגישור על פני דרכים אחרות של יישוב סכסוכים.

מדוע מעדיפים אנשי עסקים את הגישור כדרך ליישוב סכסוכים וחילוקי דעות? הנה מספר סיבות:

  • הפחתת ההוצאות – גישור עסקי המסתיים בהסכם (כמו מרבית הגישורים מסוג זה) עולה לעסק חלק זעיר מהמחיר שהיה עולה הדיון המשפטי. עלות תהליך גישור עסקי הינה אלפי שקלים בודדים במקום עשרות אלפים שמשולמים בהליכים משפטיים.
  • חסכון בזמן – הגישור נמשך זמן קצר ולרוב מסתיים בתוך ימים או שבועות ספורים  (לעיתים אף ביום אחד). מנגד, משפט ממוצע בארצנו נמשך בין שלוש לשש שנים.
  • עדיפות לעסקים קטנים ובינוניים – כיוון שהגישור גוזל פחות זמן וכסף מהליכים אחרים (משפט, בוררות) הרי הגופים הקטנים יכולים להרשות לעצמם לנקוט דרך זו בעוד שאילו האלטרנטיבה היחידה שעמדה בפניהם הייתה דיון משפטי, הם היו כושלים ונופלים באמצע הדרך, ונאלצים להגיע להסדרים ולפשרות מיותרות.
  • מניעת קיטוב והסלמה – הליך גישור עסקי מאפשר דיאלוג חברי וחיובי בין הצדדים ומשכך אף מחזק את מערכת היחסים ביניהם. כאשר בני אדם מסוכסכים נכנסים לבית המשפט הם אינם מחבבים זה את זה. כאשר הם יוצאים ממנו – הם שונאים בנפש. כל אחד מהם שומע איך יריבו (או עורך-דינו) משמיצים ומכפישים אותו. שיטת העימות המשפטי כופה על הצדדים את הקיטוב ואת החמרת היחסים.
  • עידוד וחיזוק התקשורת בין צדדים – לא פעם הכעס והתסכול מרחיקים את הצדדים זה מזה באופן שלפחות אחד מהם מסרב לשוחח עם משנהו. המגשר עשוי לסייע להם לחדש את הקשר, ואם צריך גם לשמש כצינור להעברת מסרים ביניהם.
  • סודיות המאפשרת שמירה על השם הטוב והמוניטין – כשהמדובר בסכסוכים עסקיים לרוב יש לצדדים אינטרס מיוחד שהסכסוך ייפתר מחוץ לאור הזרקורים בצורה חשאית שאיננה פתוחה לציבור. הליך הגישור הינו הליך חסוי לגמרי גם מבחינת דיני ראיות ובתי המשפט. לכן יכולים הצדדים בגישור עסקי לדבר באופן חופשי ומבלי לחשוש שהדבר יפגע בהם. ואם בכל זאת יש חשש שהצד  השני ישתמש בנאמר בגישור כנגד הדובר, ניתן לתאם עם המגשר איזה מידע ישותף ויעלה על השולחן ואיזה מידע יישאר רק בידי הדובר והמגשר.
  • השארת פתח לשיתוף פעולה בעתיד – צדדים המקיימים ביניהם קשרים או צפויים להיפגש בעתיד (שותפים, ספק ורוכש, מוכר וקונה, בעלי חברה, בעלים משותפים של רכוש וכדומה) כדאי שיפתחו בהליכי גישור מהר ככל האפשר כדי למנוע החרפה של היחסים, ולאפשר את חידוש היחסים.
  • תחושת נוחות – הגישור הוא למעשה צורה של משא ומתן (בסיוע צד שלישי) ואנשי עסקים מורגלים במשא ומתן. הגישור העסקי שומר על מרכיבים רבים של המשא ומתן ואנשי עסקים מרגישים נוחות יותר גדולה כשהם מצויים בעולם של משא ומתן, המוכר להם, מאשר כאשר הם נופלים לעולם המשפט הזר להם.
  • החשש מפני החלטה פוגעת, מזיקה או מוטעית – בעוד שבבית המשפט מכריע אדם שאיננו קרוב לעסק שלהם ואינו מכיר אותו, הרי בגישור הצדדים עצמם הם המחליטים הסופיים ואיש איננו יכול לכפות עליהם פתרון שאינם מעוניינים בו או שהם סבורים שאיננו לטובתם.
  • מניעת הסטיגמה של “מפסיד – סכסוכים עסקיים עלולים להתעורר בכל סוג של עסק או מסחר כגון עסקה משותפת, שותפות, חוזה לאספקה, הסכם בניה, הסכם רישיון, שכירות, הסכמי שירותים והסדרים עסקיים אחרים. במהירות וביעילות. יתירה מזו, הפניה לגישור לפני פתיחה בהליכים משפטיים מונעת את הקיטוב והצטברות הזעם אשר נובעים בהליך שיפוטי, מקריאת כתבי טענות תוקפניים של שני הצדדים, ומשמיעת דברי בלע מן הצד השני.
  • יצירתיות – הליך הגישור הוא הליך גמיש והוא פותח צוהר לפתרונות מיוחדים ויצירתיים (אשר התנאי היחיד הוא שהם יהיו מוסכמים על שני הצדדים). כאמור, הגעה לפתרונות מהסוג הזה איננה אופציונאלית בהליך משפטי.

על איש העסקים שנמצא במחלוקת עם צד שני, לשאול את עצמו מספר שאלות:

  1. האם יש חשיבות בשמירת היחסים העסקיים בין הצדדים?
  2. האם החשיפה בפני הציבור עלולה להפריע לעסקים?
  3. האם מידע שיתגלה לציבור הרחב במהלך המשפט עלול לפגוע בעסק?
  4. האם יישוב מהיר של הסכסוך חשוב לצדדים?

אם התשובה לאחת השאלות הללו חיובית – הגישור הוא הדרך העדיפה והרצויה ליישוב הסכסוך.

גישור בסכסוכים עסקיים
כיום, גישור מהווה את הדרך היעילה והטובה ביותר ליישוב של סכסוכים עסקיים.
בין הסיבות אשר הופכות את הליך הגישור לכה יעיל בפתרון סכסוכים עסקיים חשוב לציין את הבאות: ראשית כל מדובר, בהליך אליו שני הצדדים מגיעים מיוזמתם ומרצונם (וולונטרי), תוך חתירה למטרה משותפת – יישוב הסכסוך. הליך הגישור מאפשר לצדדים להיות מעורבים בקבלת ההחלטה ובקבלת ההסכם הסופי.  מעבר לכך, באמצעות גישור עסקי, ניתן לטהר את האווירה בין הצדדים ולאפשר להם להמשיך בניהול הקשרים העסקיים גם לאחר שהגישור יסתיים.
חשוב לציין שהליך גישור בסכסוכים עסקיים, הוא הליך סודי (זאת, בניגוד להליך משפטי אשר מתבצע במקרים רבים בדלתיים פתוחות), כך שאין צורך לדאוג שהתהליך יפגע בשם ובמוניטין של אחד או של שני הצדדים.

כיצד מתנהל הליך גישור עסקי?

הליך גישור ככלל והליך גישור סכסוכים עסקיים בפרט, מתבצע בסיוע ובהכוונה של מגשר עסקי, אשר מהווה כצד שלישי ניטרלי.

מטרת הליך הגישור היא לגבש הסכם המוסכם על שני הצדדים, אשר יוביל לפתרון המחלוקת או הסכסוך, כאשר, הסכם זה אמור לקחת בחשבון את הצרכים ואת האינטרסים של כל אחד מהצדדים – הדרך להשגת ההסכם עוברת כאמור במשא ומתן אותו מנהל המגשר המנוסה (במסגרת ההליך, המגשר מקפיד להיפגש עם כל צד בנפרד ובשלבים הבאים, עם שני הצדדים גם יחד).

פנייה להליך הגישור אמורה להתבצע לפני שניגשים לבית המשפט – מכיוון שאחד מהיתרונות המרכזיים של הליך זה טמון ביכולת שלו לחסוך את הפנייה לבית משפט – כידוע, הליך משפטי עלול להיות ארוך וקשה ואי אפשר לדעת בצורה וודאית כיצד הוא יסתיים.

כאן חשוב לציין שקיימים מקרים בהם הצדדים יגיעו להליך הגישור לאחר שנפתח הליך משפטי – ישנם לא מעט מקרים בהם השופט יהיה זה שימליץ לצדדים לנסות את האפשרות הזאת.

 

השאר תגובה