איך להתכונן לגישור עסקי

הכנה טובה לגישור עסקי עוסקת הן בחלק הרגשי והפסיכולוגי של הסכסוך והן בחלק הפרקטי-כלכלי שלו. בתוך חדר הגישור נדרשים הצדדים המסוכסכים להתמודד אכזבה כתוצאה ממשבר ביחסים העסקיים ביניהם ובו זמנית גם להשיג את האינטרסים החשובים להם ולעסק

סכסוכים בעולם העסקי היו מגיעים עד השנים האחרונות אל פתחו של בית משפט ושם היו מוכרעים – בפסק דין או בפשרה בין הצדדים. בשנים האחרונות חל שינוי במגמה ובעלי עסקים שנכוו בהליכים משפטיים ארוכים, יקרים ופומביים העדיפו לפנות לתהליך גישור כאשר נקלעו לסכסוך. מגמה זו קיבלה חיזוק משמעותי בדמות תקנות סדר הדין האזרחי החדשות שנכנסו לתוקף ב-1/1/21 ואומרות בין היתר שכל תביעה לבית משפט בסכום העולה על 40 אלף ₪ חייבת להתחיל בתהליך של גישור עוד בטרם תגיע אל אולם בית המשפט.

יודע כל בעל עסק שנקלע לסכסוך שהתגלגל להליכים משפטיים כי עורכי הדין שלו הכינו אותו לפני כל שלב בהליך. כמו בשיטה המשפטית, גם תהליך גישור מצריך הכנה. כמובן שמכיוון שהמטרות והאמצעים של הליך הגישור שונים בתכלית מאלו של השיטה המשפטית ההכנה לתהליך גישור שמה דגש על אלמנטים אחרים, הן מעולם הרגש והן מעולם הפרקטיקה על מנת להגיע לחדר הגישור כשישנה הבנה עמוקה של התהליך ומה שהוא מצריך מכל צד בסכסוך.

אז איך מתכוננים לגישור עסקי? הכנה טובה לגישור עסקי עוסקת הן בחלק הרגשי והפסיכולוגי של הסכסוך והן בחלק הפרקטי-כלכלי שלו. בתוך חדר הגישור נדרשים הצדדים המסוכסכים להתמודד אכזבה כתוצאה ממשבר ביחסים העסקיים ביניהם ובו זמנית גם להשיג את האינטרסים החשובים להם ולעסק.

זכרו שבחדר הגישור לא יושבים אויבים אלא שותפים – גישור עסקי מתבצע לאחר שהצדדים לא הצליחו לפתור את הסכסוך לבדם. בחדר הגישור נמצא אדם שמעצם נוכחותו התסכול והקושי יכולים להתעצם. למרות זאת חשוב תמיד לזכור כי לצד התסכול, האכזבה והקושי נמצא העתיד לבוא. לעתים ניתן לייצר פתרונות שיוכלו להמשיך את מערכת היחסים העסקית בין הצדדים. עליהם לזכור כי היתה סיבה לכך שנכנסו לקשרים עסקיים מלכתחילה, סביר להניח שהיתה שם הערכה מקצועית ואישית, או אינטרס כלכלי משותף אליו האמינו שיוכלו להגיע ביחד. כל זה לא חייב להיעלם בשעת סכסוך. רצוי אפילו להיזכר בסיבות שהובילו לשותפות הזאת ולנסות לבנות דרכן אפשרויות לשיתוף פעולה עתידי.

ההבנה החשובה הזאת שבחדר הגישור יושב מולך שותף ולא אויב תעזור להבין שיש להימנע מלתקוף ולהאשים את הצד השני ואף להפך – אפשר וצריך לחזק אותו ולתמוך בו. הסכם גישור עסקי שהושג לאחר ששני הצדדים ראו אחד את השני כשותפים שהסכסוך לא פגע ביכולת שלהם לשתף פעולה, יהיה הסכם טוב וחזק ויאפשר השגת מטרות לשניהם.

זהו את המכשולים העתידיים בשיחה ומצאו דרך להימנע מהם – במהלך תקופה של שיתוף פעולה עסקי מתרגלים שותפים עסקיים לנהל את העימותים ביניהם בדרך שמביאה לא פעם לכעסים גדולים יותר ולחוסר יכולת להסכים. על מנת ולהימנע מחזרה על הדפוסים האלה מומלץ לפעול בהתאם לפתגם הנודע – חכם הוא מי שיודע להימנע מלהיכנס לצרות מלכתחילה. על מנת להתכונן לגישור עסקי בצורה נכונה יש לדמיין את הדיאלוג העתידי העומד להתקיים בחדר הגישור ולהקדיש מחשבה לשאלה מה הולך לומר הצד השני ובאיזה טון, ולהתאמן בתגובות לדבריו. תרגול מעמיק של השיחה מראש מאפשר לזהות מראש גורמים שעלולים להוביל להקצנה בשיחה ולהבין מה הדרך הנכונה לטפל בהם. רצוי לבצע סימולציה של שיחה עם אדם הבקיא בפרטים או עם המגשר עצמו.

הגדירו את סדר עדיפויות שלכם – גישור עסקי הוא בסופו של דבר הליך לניהול מו”מ שמטרתו להגיע להסכמות פרקטיות בנוגע לסכסוך אליו נקלעתם ולעסק שלכם. על אף המקום שניתן להיבטים הרגשיים בגישור, בסופו של דבר הסכם גישור עסקי צריך להסדיר את הנקודות הטכניות והפרקטיות החשובות לשני הצדדים. לאור עובדה זאת חשוב לדעת מראש מה המטרות הרצויות ולשמור איתן תמיד על קשר עין. גם במידה והטונים עולים ונזרקות מילים קשות, צריך להתגבר על האינסטינקט הראשוני להגיב מהבטן, לקחת נשימה עמוקה ולהיזכר בסדר העדיפויות שהגדרתם לעצמכם. לא מעט פעמים נתקלים במסגרת גישור עסקי באחד הצדדים שדורש דבר מה אך ורק בגלל שהצד השני דרש אותו. מדובר בטעות טקטית שגורמת להקשחה של ההתנגדות ולרצון של הצד השני להקצין את עמדותיו. בנקודות כאלה חשוב לזכור כל הזמן שגם במצב בו הענקתם בתחילת הדרך לצד השני את כל מבוקש, הגישור לא יכול להסתיים עד שגם אתם תהיו מרוצים. תמיד יש דרך חזרה, אבל העיקר היא להרגיש את הצד השני ולא לבחור מלחמות שלא משרתות את המטרות הגדולות שלכם.

זכרו כי אתם מנהלים את התהליך – בעולם העסקי יש הרבה יועצים בעלי אינטרס כלכלי ולכל צד יש את עורך הדין שלו. תפקידו של עורך הדין שלכם הוא לדאוג לאינטרס העסקי והכלכלי שלכם. ההשכלה שלו והשיטה בה הוא פועל מכוונות אותו לבצע את התפקיד הזה בלבד. לכן עליכם לזכרו שבניגוד לעורכי הדין – אתם רואים את התמונה הגדולה, אתם מכירים גם את ההיבטים הרגשיים של הסכסוך, אתם מכירים את העסק שלכם טוב מכל אדם אחר וכך גם את האדם איתו נקלעתם לסכסוך. נהלו אתם את התהליך לפי המטרות והיעדים שלכם.

אל תקריאו חומר כתוב – את הדברים החשובים לכם באמת אתם יודעים. אתם לא צריכים לנסח כתבי טענות במהלך תהליך גישור כדי לבטא זאת. אין דבר שיעבוד לכם יותר טוב מאש לדבר מהלב ולא מהנייר. אם יש. אם בכל זאת חשוב לכם שלא לשכוח נתונים חשובים הרלוונטיים לסכסוך –  תוכלו לרשום אותו בנקודות או לכל היותר להשלים את דבריכם בפגישת הגישור הבאה, אבל בכל מה שקשור לפנייה לאדם שמולכם איתו הסתכסכתם – דברו ישירות אליו, בכנות ובפתיחות.

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא מחויבות מלאו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

השאר תגובה

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא מחויבות

מלאו פרטיכם ואחזור אליכם בהקדם

מאמרים אחרונים

¿Qué es la mediación?

La mediación profesional es un proceso que permite la resolución de conflictos por acuerdo construido a través del diálogo entre las partes involucradas en la controversia. La oficina del mediador Nadav Nishri se especializa en el uso de la mediación en varias áreas de las relaciones interpersonales.

קרא עוד »
מגשר בתל אביב

O que é mediação?

A mediação profissional é um processo que permite a resolução de conflitos por acordo construído por meio do diálogo entre as partes envolvidas na controvérsia. O escritório do mediador Nadav Nishari é especializado em utilizar a mediação em várias áreas das relações interpessoais.

קרא עוד »
גישור פלילי

גישור פלילי

בהליך הפלילי המשפטי בו ישנן מספר אפשרויות לפיצוי קרבן, אין הוא זוכה לרוב ליחס המרכך ולו במעט את עוצמת הפגיעה אותה הוא חש כתוצאה מהעבירה. באמצעות הליך גישור פלילי חש הקורבן שהוא משפיע על תהליך עשיית הצדק וכי ניתנת תשומת לב מלאה לצרכיו, בעיקר לאלו הרגשיים

קרא עוד »

עקבו אחרינו בפייסבוק

הוידיאו החודשי

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא מחויבות מלאו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם